126 – معنی حکمت صد و بیست شش – پند ۱۲۶ – تفسیر و راز زندگی .
- تفسیر حکمت 126 نهج البلاغه
126 – معنی حکمت صد و بیست شش – پند ۱۲۶ – تفسیر و راز زندگی
126 – معنی حکمت صد و بیست شش – پند ۱۲۶ – تفسیر و راز زندگی – نهج البلاغه
حکمت 125 نهج البلاغه .
حضرت امیرالمؤمنین [ ع ] فرمود :
از بخيل در عجبم كه به فقرى مى شتابد كه از آن مى گريخته ، و ثروتى را از دست مى دهد كه آن را مى جسته ، در دنيا همچون تهيدستان زندگى مى كند ، و در آخرت همچون ثروتمندان به حسابش مى رسند .
و از متكبر شگفت زده ام كه ديروز نطفه ، و فردا مردار است .
و از آن كه در خدا شك دارد در عجبم در حالى كه آفريده هاى خدا را مى بيند .
و عجب دارم از كسى كه مرگ را فراموش نموده و حال اينكه مردگان را با چشم مى بيند .
و از آن كه زنده شدن در آن جهان را قبول ندارد در شگفتم و حال اين كه ساخته شدنش را در اين جهان مى بيند .
و در تعجبم از كسى كه سراى فانى را آباد مى كند ، و خانه باقى را وا مى گذارد .
( ترجمه استاد حسین انصاریان )
وَ قَالَ (علیه السلام): عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِي مِنْهُ هَرَبَ وَ يَفُوتُهُ الْغِنَى الَّذِي إِيَّاهُ طَلَبَ، فَيَعِيشُ فِي الدُّنْيَا عَيْشَ الْفُقَرَاءِ وَ يُحَاسَبُ فِي الْآخِرَةِ حِسَابَ الْأَغْنِيَاءِ؛ وَ عَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ الَّذِي كَانَ بِالْأَمْسِ نُطْفَةً وَ يَكُونُ غَداً جِيفَةً؛ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ شَكَّ فِي اللَّهِ وَ هُوَ يَرَى خَلْقَ اللَّهِ؛ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَى [مَنْ يَمُوتُ] الْمَوْتَى؛ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَنْكَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى وَ هُوَ يَرَى النَّشْأَةَ الْأُولَى؛ وَ عَجِبْتُ لِعَامِرٍ دَارَ الْفَنَاءِ وَ تَارِكٍ دَارَ الْبَقَاءِ.

تفسیر حکمت 126 نهج البلاغه – هیلند
تفسیر حکمت 126 نهج البلاغه – هیلند .
در این حکمت ، حضرت علی (ع) از شش گروه انسان تعجب می کند . این شش گروه عبارتند از :
بخیل : بخل ، صفتی زشت و مذموم است که باعث می شود انسان از انفاق و کمک به دیگران خودداری کند .
به این نکته اشاره می کنند که بخل ، انسان را به فقر می کشاند .
بخل باعث می شود انسان از استفاده از نعمت های الهی دریغ کند و در نتیجه ، زندگی فقیرانه ای داشته باشد .
علاوه بر این ، در روز قیامت ، بخلکاران مانند ثروتمندان محاکمه خواهند شد ، در حالی که در دنیا ، مانند فقیران زندگی می کردند .
متکبر : تکبر ، صفتی زشت و ناپسند است که باعث می شود انسان خود را برتر از دیگران بداند .
حضرت علی (ع) در این بخش از حکمت ، به این نکته اشاره می کند که تکبر ، انسان را از یادآوری مرگ باز می دارد .
متکبران ، گول برتری لحظه ای خود را میخورند به همین دلیل ، به فکر مرگ نیستند .
در حالی که مرگ ، حق مسلم همه انسان ها است و هیچ کس از آن در امان نیست .
شکاک : شک ، صفتی مذموم است که باعث می شود انسان از حقیقت دور شود .
شک در وجود خداوند ، باطل است
شک در وجود خداوند ، باطل است .
انسان با مشاهده آفرینش خداوند ، می تواند به وجود او پی ببرد .
بنابراین ، شک در وجود خداوند ، بی اساس و ناپسند است .
فراموشکار : فراموشی ، یکی از ضعف های انسان است . فراموشی مرگ ، یکی از اشتباهات انسان است .
انسان با دیدن مرگ دیگران ، باید بداند مرگ برای همه اتفاق خواهد افتاد و با اعمال نیک خود آخرت را برای خود بهتر سازد .
منکر آخرت : انکار آخرت ، یکی از گناهان بزرگ است .
انکار آخرت ، باطل است . انسان با مشاهده آفرینش خداوند ، می تواند به وجود آخرت پی ببرد .
بنابراین ، انکار آخرت ، بی اساس و ناپسند است .
آباد کننده دنیا و فراموش کننده آخرت : این گروه از انسان ها ، تمام توجه خود را به دنیا معطوف می کنند و آخرت را فراموش می کنند .
آباد کردن دنیا بدون توجه به آخرت ، بی فایده است .
انسان باید در دنیا برای آخرت خود کار کند و دنیا را به عنوان ابزاری برای رسیدن به سعادت آخرت ببیند .
در مجموع ، حضرت علی ( ع ) در این حکمت ، به انسان ها توصیه می کنند که از رذایل اخلاقی دوری کنند و به فضائل اخلاقی روی آورند .